Vanliga frågor

1. Hur betalar man?

Det finns i dagsläget dessa olika betalningsalternativ:

BETALNINGSVILLKOR
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Vi accepterar betalningar genom MasterCard, Maestro, VISA, PayPal, American Express, Google Pay, Shopify Payments och Klarna. När du betalar med kreditkort hanteras dessa transaktioner av vår betalningspartner Shopify Payments som också garanterar säkerheten. Besök www.shopify.com för att läsa mer om deras betalningstjänster. Totalsumman för ordervärde, frakt och eventuella övriga kostnader kontrolleras och reserveras på ditt betalkort innan beloppet dras.

 

2. Var är min beställning?

Leverans sker normalt inom 1-3 arbetsdagar från det att vi fått din order. Vi reserverar oss för slutförsäljning. När du gjort en beställning bekräftar vi den omgående med ett mail. Om du inte får din orderbekräftelse, kontrollera din e-mailadress och att du verkligen skickat iväg din order. Kontakta oss om du är osäker. Vid leveransförseningar kontaktar vi dig via mail.

3. Kan jag returnera eller byta en vara?
Som kund hos oss har du rätt att ångra köp via Internet inom 30 dagar efter det att du tagit emot varan (ångerfrist). Ångerrätten motsvarar traditionellt öppet köp och fri returrätt. Underkläder bytes endast om originalförpackningen är obruten. Produkten skall returneras i originalförpackning tillsammans med faktura/följesedel där du på baksidan noterat vad du vill byta/returnera. Uppge också om du önskar ha pengarna tillgodo eller ange ett konto där vi kan återbetala summan. Retur och byte förutsätter att plagget är oanvänt och otvättat. Använd gärna förpackningen som varorna levererades i som returpåse. Vid byte eller retur står du för fraktkostnad och transportrisk.

4. Hur långa är leveranstiderna?
Leverans sker normalt inom 1-3 arbetsdagar från det att vi fått din order. Många order skickas inom 24 timmar och vi gör allt vi kan för att leverera din order snarast möjligt. Vid eventuella leveransförsening hör vi av oss via mail.

5. Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa?
Ta hjälp av storlekstabellen för baby och barnstorlekar. Vi utarbetar just nu en storlekstabell för vuxna. Hör gärna av dig om du är osäker på vilken storlek du ska välja.

6. Vad kostar frakten?
Du betalar som mest 39 kr i frakt. Handlar du för 500 kr eller mer får du leveransen helt fraktfritt! 

7. Varför måste ni ha mitt personnummer?
Alla uppgifter som vi får ta del av behandlas i enlighet med PUL (personuppgiftlagen) dvs med största försiktighet. Du kan vara helt säker på att endast IoB-Butiken handhar uppgifterna. Då fakturaköp ska kunna godkännas är personnumret en nödvändighet. Väljer du förskottsinbetalning behöver du ej ange personnummer. Ange istället 000000-0000.

8. Kan jag ändra/avbeställa en order?
Ja det går att ändra/avbeställa order såvida ordern inte redan är på väg till dig.

9. Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?
Var alltid noga med att kontrollera att din e-postadress är korrekt, detta är den vanligste orsaken till utebliven orderbekräftelse. Det kan även vara så att din e-postleverantör har ett SPAM-filter som blockerar vissa mail. Kontrollera därför din skräpkorg.

10. Inkommer en slutsåld vara till lagret igen?
Det är svårt att ge ett generellt svar på frågan. Det varierar från vara till vara. För att få besked om en vara kommer in i lager igen vänligen kontakta oss på info@iob-butiken.se

11. Varför kan jag inte handla mot faktura?
Om ditt köp inte godkänns kan det bero på flera olika anledningar.
1. Du måste vara 18 år
2. Adressen du angivit stämmer inte med folkbokföringens uppgifter.
3. Du har överskridit det maximala beloppet för faktura, vilket är 4000 SEK.
4. Du har angett ett felaktigt personnummer. Tänk på att personnumret kontrolleras mot den adress du är folkbokförd på. Dessa två måste alltså matchas för att fakturaköpet skall gå igenom. Hör av dig till oss om något problem uppstår. Vi står gärna till tjänst.